onsdag 13 augusti 2008

Super Mario Pseudo 3D

Jag satt och tänkte att det kanske skulle se roligt ut om man projekterade ett filmklipp av ett tv-spel på en plan i 3d rymd och samtidigt använde filmen som displacement. Problemet är ju att en displacement utgörs av ljusheten i bilden vilket är helt slumpmässigt, jag vill ju tex. Att spel-karaktären ska vara längst ”fram”(helt vit) och bakgrunden längre bort (helt svart) och vissa grejjer mågonstans mittimellan (grå).

Inspelning av tvspels-film:

Jag använder mig av FceUltra där jag kan spela in en snutt när jag spelar och spara den som FceUltra-film, ungefär som en replay (inte AVI, inte än). Anledningen till att jag inte spar den som AVI direkt är att jag ska spela in 2 AVI filmer där jag spelar exakt lika, en för färg (Diffuse) och en för Displacement. När jag spelat över den första filmen, (Diffuse), så blir det lite krångligare.


Inspelning av Displacement-film:

För att göra en "Displacement-film" så lär alla ”element” i spelet vara en-färgade. Jag använde ett program som hetter TileMolester för att rita om alla sprites som fanns i spelet så att alla detaljer försvann och spelade sedan ut den som en separat film-fil (AVI), sen så färgkorrigerade jag alla element så att det jag upplevde som längst bort fick bli svart, och det som var närmast fick bli vitt och de där emellan fick bli grått.

Sedan:

I Maya så projecterades färgen på en "plane"-primitiv med displacement och såg till att den hade lika många "faces" som orginal-filmen (256x224) och subdividerade sen med 2. Jag renderade även ett Ambient Occlusion-pass. Renderingen tog ca 18 timmar.


Såhär blev resultatet!:


Länkar:
Ladda hem filmklippet som (Divx)
FCE Ultra
Tile Molester

1 kommentarer :

  1. Hafboy1 sa...

    grymt jobbat!!! älskade det jag premunerar på dig förealltid!